BillederBind 5

Sejlads på Lillebælt under første verdenskrig.
Sejlads på Lillebælt under første verdenskrig.
Carl Nielsen, Wilhelm Stenhammar og Peder Møller, der var solist i Carl Nielsens violinkoncert ved koncerten i Göteborg den 6.2.1914 [ jf. 5:9].
Carl Nielsen, Wilhelm Stenhammar og Peder Møller, der var solist i Carl Nielsens violinkoncert ved koncerten i Göteborg den 6.2.1914 [ jf. 5:9].
Modelhingsten Flingarth og Anne Marie Carl-Nielsen ved atelieret i Celle. Postkort til datteren Irmelin 21.3.1914. (KB, HA CNA).
Modelhingsten Flingarth og Anne Marie Carl-Nielsen ved atelieret i Celle. Postkort til datteren Irmelin 21.3.1914. (KB, HA CNA).
Postkort til datteren Søs 27.3.1914: ”her kan Du se det Indvendige af mit Ateljer hvor jeg slider med mit Arbejde. Kanariefugl i Vinduet Pindsvin under Sophaen. Din Moder”. (KB, HA CNA).
Postkort til datteren Søs 27.3.1914: ”her kan Du se det Indvendige af mit Ateljer hvor jeg slider med mit Arbejde. Kanariefugl i Vinduet Pindsvin under Sophaen. Din Moder”. (KB, HA CNA).
Danske musikfolk ved Den baltiske Udstilling i Malmö den 24.6.1914. Bagerst under hvælvingen: Alfred Tofft, stående nr. 2 fra venstre: Hakon Børresen, nr. 4: P.S. Rung-Keller, og længst til højre Gustav Helsted. Siddende fra venstre: P.E. Lange-Müller, Carl Nielsen, Angul Hammerich og næstsidst med den hvide hat Georg Høeberg.
Danske musikfolk ved Den baltiske Udstilling i Malmö den 24.6.1914. Bagerst under hvælvingen: Alfred Tofft, stående nr. 2 fra venstre: Hakon Børresen, nr. 4: P.S. Rung-Keller, og længst til højre Gustav Helsted. Siddende fra venstre: P.E. Lange-Müller, Carl Nielsen, Angul Hammerich og næstsidst med den hvide hat Georg Høeberg.
Violinisten Alfred Roth og pianisten Sven Kjellström opførte Carl Nielsens 2. violinsonate i Stockholm den 12.10.1914. Postkort til Carl Nielsen, jf. 126. (KB, HA CNA).
Violinisten Alfred Roth og pianisten Sven Kjellström opførte Carl Nielsens 2. violinsonate i Stockholm den 12.10.1914. Postkort til Carl Nielsen, jf. 126. (KB, HA CNA).
Dette og næste billede: På bagsiden af en ”Attest”, som Margrete Rosenberg den 11.11.1914 har udstedt til Carl Nielsen, har han godt en måned senere skitseret melodien til Poul Martin Møllers Sov ind, mit søde Nusseben. (KB, HA CNA).
Dette og næste billede: På bagsiden af en ”Attest”, som Margrete Rosenberg den 11.11.1914 har udstedt til Carl Nielsen, har han godt en måned senere skitseret melodien til Poul Martin Møllers Sov ind, mit søde Nusseben. (KB, HA CNA).
Vilhelm Herold, 19.3.1865-15.12.1937.
Vilhelm Herold, 19.3.1865-15.12.1937.
Haven i Frederiksholms Kanal 28A, hvortil familien flyttede 19.4.1915, jf. 213. På billedet ses Irmelin, Carl Nielsen, Anne Marie Carl-Nielsen og i vinduet Maren Hansen.
Haven i Frederiksholms Kanal 28A, hvortil familien flyttede 19.4.1915, jf. 213. På billedet ses Irmelin, Carl Nielsen, Anne Marie Carl-Nielsen og i vinduet Maren Hansen.
Irmelin Nielsen, 9.12.1891-9.9.1974, gift med Eggert Møller 14.12.1919. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Irmelin Nielsen, 9.12.1891-9.9.1974, gift med Eggert Møller 14.12.1919. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Carl Nielsen og datteren Irmelin på scenen under prøverne på Friluftsteatrets forestilling i juni 1915, jf. 217. Carl Nielsen var både dirigent og iscenesætter på begge forestillingens stykker, Liden Kirsten og Elverskud, mens hans datter, Irmelin Carl-Nielsen, som hun kaldtes i programmet, havde komponeret dansene i Elverskud med udgangspunkt i sin uddannelse ved Jaques-Dalcroze-skolen i Hellerau ved Dresden.
Carl Nielsen og datteren Irmelin på scenen under prøverne på Friluftsteatrets forestilling i juni 1915, jf. 217. Carl Nielsen var både dirigent og iscenesætter på begge forestillingens stykker, Liden Kirsten og Elverskud, mens hans datter, Irmelin Carl-Nielsen, som hun kaldtes i programmet, havde komponeret dansene i Elverskud med udgangspunkt i sin uddannelse ved Jaques-Dalcroze-skolen i Hellerau ved Dresden.
Hovedrolleindehaverne i årets friluftsteateropsætning af J.P.E. Hartmanns opera Liden Kirsten. I forreste række Jonna Neiiendam (som Mor Ingeborg), Carl Nielsen, Johanne Brun (som Etle), Lilly Lamprecht (som Kirsten), Peter Cornelius (som Sverkel) og Lars Boe (som Narren). Lilli Hoffmann, som spillede fru Malfred, var åbenbart ikke til stede, da billedet skulle tages.
Hovedrolleindehaverne i årets friluftsteateropsætning af J.P.E. Hartmanns opera Liden Kirsten. I forreste række Jonna Neiiendam (som Mor Ingeborg), Carl Nielsen, Johanne Brun (som Etle), Lilly Lamprecht (som Kirsten), Peter Cornelius (som Sverkel) og Lars Boe (som Narren). Lilli Hoffmann, som spillede fru Malfred, var åbenbart ikke til stede, da billedet skulle tages.
Fuglsang. Bodil Neergard og Carl Nielsen, formodentlig sommeren 1915.
Fuglsang. Bodil Neergard og Carl Nielsen, formodentlig sommeren 1915.
Carl Nielsens far, den gamle daglejer, maler og spillemand Niels Jørgensen, døde den 22.11.1915. Hvornår budskabet nåede København vides ikke, men det fremgår af et brev fra Agnes Lunn til Anne Marie Carl-Nielsen den 25.11.1915, at hun var tilstede i hjemmet, da ”den vemodige Tidende” ankom. Se i øvrigt note til 303.
Carl Nielsens far, den gamle daglejer, maler og spillemand Niels Jørgensen, døde den 22.11.1915. Hvornår budskabet nåede København vides ikke, men det fremgår af et brev fra Agnes Lunn til Anne Marie Carl-Nielsen den 25.11.1915, at hun var tilstede i hjemmet, da ”den vemodige Tidende” ankom. Se i øvrigt note til 303.
Carl Nielsen omgivet af konservatorieelever foran Musikkonservatoriet på Vestre Boulevard (i dag H.C. Andersens Boulevard), ca. 1916. Yderst til venstre Thomas Jensen, den senere dirigent, og Torben Krogh, klarinettist og musik- og teaterhistoriker.
Carl Nielsen omgivet af konservatorieelever foran Musikkonservatoriet på Vestre Boulevard (i dag H.C. Andersens Boulevard), ca. 1916. Yderst til venstre Thomas Jensen, den senere dirigent, og Torben Krogh, klarinettist og musik- og teaterhistoriker.
Olfert Villemoes Jespersen, 1863-1932.
Olfert Villemoes Jespersen, 1863-1932.
Carl Nielsen og Sophus Claussen ved siden af hinanden midt på trappen. Eneste eksisterende billede af de to sammen? Til venstre bag Claussen Anne Marie Carl-Nielsen i profil, til højre Claussens kone Anna Clausen. Forrest i billede damerne Elisabeth Dons og Johanne Feilberg, som var med ægteparret Nielsen i Småland i påsken 1916.
Carl Nielsen og Sophus Claussen ved siden af hinanden midt på trappen. Eneste eksisterende billede af de to sammen? Til venstre bag Claussen Anne Marie Carl-Nielsen i profil, til højre Claussens kone Anna Clausen. Forrest i billede damerne Elisabeth Dons og Johanne Feilberg, som var med ægteparret Nielsen i Småland i påsken 1916.
Thomas Laub, 1852-1927.
Thomas Laub, 1852-1927.
Carl Nielsen ved flygelet i Frederiksholms Kanal 1916.
Carl Nielsen ved flygelet i Frederiksholms Kanal 1916.
Carl Nielsen ved flygelet i Frederiksholms Kanal 1916.
Carl Nielsen ved flygelet i Frederiksholms Kanal 1916.
Dette og næste billede: Carl Nielsen ca. 1916.
Dette og næste billede: Carl Nielsen ca. 1916.
Bestyrelsesmøde på musikkonservatoriet 1917. Fra venstre: Godfred Hartmann, Axel Gade, Anton Svendsen, A.P. Weis og Carl Nielsen.
Bestyrelsesmøde på musikkonservatoriet 1917. Fra venstre: Godfred Hartmann, Axel Gade, Anton Svendsen, A.P. Weis og Carl Nielsen.
Carl Nielsen, 1917?
Carl Nielsen, 1917?
Dette og næste billede: Irmelins ”lille meget enkle Førstefødte”. De fire takter i 3/8, takt 13-16, har voldt særligt besvær. De er først blevet rettet på en ekstra lap, med denne besked til faderen: ”Kære Far! Fra den 12te Takt har jeg taget fejl. Det skal være saadan som jeg her har skrevet det, dobbelt så hurtigt altsaa; ellers falder man da ogsaa rent i Søvn. Disse 4 Takter er forresten netop dem som jeg selv synes bedst om.” Som manuskriptet er overleveret os, er de pågældende takter blevet bragt i overensstemmelse med rettelsesbladet til faderen. (KB, HA CNA).
Dette og næste billede: Irmelins ”lille meget enkle Førstefødte”. De fire takter i 3/8, takt 13-16, har voldt særligt besvær. De er først blevet rettet på en ekstra lap, med denne besked til faderen: ”Kære Far! Fra den 12te Takt har jeg taget fejl. Det skal være saadan som jeg her har skrevet det, dobbelt så hurtigt altsaa; ellers falder man da ogsaa rent i Søvn. Disse 4 Takter er forresten netop dem som jeg selv synes bedst om.” Som manuskriptet er overleveret os, er de pågældende takter blevet bragt i overensstemmelse med rettelsesbladet til faderen. (KB, HA CNA).
Valdemar Brücker ved sit flygel, som også Carl Nielsen spillede på, jf. 4: 86, og som han besøgte igen 14.7.1917, jf. 522.
Valdemar Brücker ved sit flygel, som også Carl Nielsen spillede på, jf. 4: 86, og som han besøgte igen 14.7.1917, jf. 522.
Valdemar Brücker, 1852-1929, valgmenighedspræst og højskoleforstander i Aagaard ved Kolding.
Valdemar Brücker, 1852-1929, valgmenighedspræst og højskoleforstander i Aagaard ved Kolding.
Carl Nielsen, Charlotte Trap de Thygeson og Margrete Rosenberg. Damgaard. Ukendt årstal, formodentlig senere end 1917.
Carl Nielsen, Charlotte Trap de Thygeson og Margrete Rosenberg. Damgaard. Ukendt årstal, formodentlig senere end 1917.
Damgaard set fra Lillebælt-siden, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Damgaard set fra Lillebælt-siden, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Søs i skoven, med Damgaard i baggrunden, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Søs i skoven, med Damgaard i baggrunden, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Hans Børge på Damgaard, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Hans Børge på Damgaard, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Irmelin på Damgaards terrasse, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Irmelin på Damgaards terrasse, sommeren 1917. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Margrete Rosenberg, Søs, Carl Nielsen og Hans Børge. Bagerst: Irmelin. Sommeren 1917 på Damgaard. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Margrete Rosenberg, Søs, Carl Nielsen og Hans Børge. Bagerst: Irmelin. Sommeren 1917 på Damgaard. (KB, HA Acc. 2008/25). 
Carl Nielsen fotograferet i Stockholm oktober 1913 [Sml. 4:812], her med retoucheringer ved øjne og revers til avisbrug i anledning af koncerten den 29.11.1917 [Jf. 5:548]. To dage før bragte Politiken et interview med komponisten ved Charles Kjerulfs søn Axel Kjerulf (Samtid nr. 56); Af billedets dedikation kan man slutte at interviewet fandt sted den 25.11.1917.
Carl Nielsen fotograferet i Stockholm oktober 1913 [Sml. 4:812], her med retoucheringer ved øjne og revers til avisbrug i anledning af koncerten den 29.11.1917 [Jf. 5:548]. To dage før bragte Politiken et interview med komponisten ved Charles Kjerulfs søn Axel Kjerulf (Samtid nr. 56); Af billedets dedikation kan man slutte at interviewet fandt sted den 25.11.1917.